Apakah Itu Ujian Kelayakan Darjah Khas (UKDK)?

Apakah itu ujian kelayakan darjah khas ukdkd apakah itu ujian kelayakan darjah khashoggi apakah itu ujian kelayakan darjah celsius apakah ujian t apakah ujian ukcg apakah itu cinta apakah itu guru apakah itu resiliensi
Apakah itu Ujian Kelayakan Darjah Khas (UKDK)?


UKDK yaitu singkatan atau akronim bagi Ujian Kelayakan Darjah Khas.

Malangnya, sekiranya anda melakukan carian di internet, tidak banyak maklumat yang boleh diperolehi tentang Ujian Kelayakan Darjah Khas (UKDK) ini.

Secara ringkasnya, UKDK ini yaitu ujian yang menggantikan Sijil Darjah Enam Agama (SDEA) tahun 6, jadi ujian ini cuma terdapat di negeri Johor Darul Takzim sahaja di kolong kendalian Pejabat Agama Johor.

Pelajar yang lulus ujian ini kelak layak buat menduduki Sijil Darjah Khas Agama (SDKA).

Pengenalan

Seperti yang dinyatakan di atas, UKDK adalah ujian yang menggantikan SDEA.

Walau bagaiamanpun, terdapat ujian yang setara dengannya di negeri lain herbi menggunakan nama berbeza.

Misalnya di Selangor, pelajar aliran sekolah agama menduduki peperiksaan dikenali sebagai Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) yang diduduki murid Tahun Enam.

PSRA adalah peperiksaan bersijil yang dikeluarkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri Selangor (JAIS).

Di Johor, peperiksaan untuk sekolah agamanya dikenali sebagai Sijil Darjah Enam Agama (SDEA) atau kini dikenali sebagai UKDK.

Perak ia dinamakan Sijil Rendah Agama Islam Negeri Perak (SRAI) dan di Wilayah Persekutuan pula Ujian Pencapaian Sekolah Rendah Agama (UPSRA).

Secara keseluruhannya, walaupun mempunyai kepelbagaian bentuk nama penilaian namun objektif masih futuristis ke matlamat yang sama iaitu menilai tahap kemahiran dan kebolehan pelajar dalam bidang pembacaan dan hafazan Al-Quran, Bahasa Arab, Pendidikan Jawi, Amali Solat serta Amali Cara Hidup Islam.

Permohonan kemasukan ke Tingkatan Satu ke sekolah menengah agama kerajaan deportasi adalah berdasarkan peperiksaan yang dikendalikan di negeri masing-masing.

Objektif

Berdasarkan kepada Falsafah Pendidikan Agama Johor ia diwujudkan buat memberi pengetahuan Agama Islam kepada pelajar-pelajar serta kerjaya yang setaraf dengannya.

Disamping itu, UKDK berperanan buat melahirkan pelajar-pelajar yang kuat imannya, kuat ibadatnya, kuat berpegang kepada cara etos Islam dan kuat ketakwaannya ke arah mencapai kebaikan di global dan kesejahteraan abadi di akhirat.

Ia adalah saluran buat memberikan pendidikan agama lanjutan yang secukupnya kepada golongan remaja Islam menjelang pencapaian usia baligh.


Source

https://nichols.my.id/how-to-create-google-account.html

.